Mata Pelajaran :
Bahasa Melayu
Tahun :
6 Ibnu Sina
Bilangan Murid :
35 orang
Tarikh :
7 Ogos 2012
Masa :
8.00-9.00 pagi
Tema :
Keselamatan Jalan Raya
Tajuk :
Pandu Cermat Jiwa Selamat
Hasil Pembelajaran
Fokus Utama :
3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan
kata, istilah, frasa, ayat yang tepat dan laras bahasa yang sesuai.
Aras 2 (ii)
Menyusun dan menyampaikan
maklumat dengan menggunakan laras bahasa yang sesuai.
Fokus Sampingan :
7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang
tersurat dan tersirat
Aras 2 (i)
Membaca dan membuat andaian tentang sesuatu
perkara yang tersirat berdasarkan maklumat
tersurat.
Objektif Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran
murid-murid dapat:
1. Menyenaraikan 5 idea berdasarkan tajuk.
2. Bercerita secara lisan tentang gambar
3. Membaca petikan dengan nada , sebutan dan intonasi
yang betul
Sistem
Bahasa
i. Tatabahasa
ii Sebutan
dan intonasi
iii Kosa
kata
Pengisian
Kurikulum
i. Ilmu –
Pendidikan Moral, Keselamatan Jalan Raya
ii. Nilai –
berwaspada, mematuhi peraturan
iii Kemahiran
Bernilai Tambah
a. Kemahiran
Berfikir – Menjana Idea
b.
Pembelajaran Kontekstual – Biasa menggunakan jalan raya
Bahan
Bantu Mengajar : LCD , Komputer
Pengetahuan
Sedia Ada :
i. Murid
pernah menyaksikan kemalangan jalan raya
ii. Murid
menggunakan jalan raya ke sekolah
Langkah/
Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
P&P
|
Catatan
|
Induksi Set
5 minit
|
Tayangan Video
“Keselamatan Di Jalan Raya
|
-Guru memainkan video
-Murid melihat video
yang ditunjukkan
oleh
guru
-Murid bersoal jawab
dengan guru
tentang
video tersebut
-Pengetahuan murid
dikaitkan dengan
isi
pelajaran hari
ini
|
Teknik:
Menjawab Soalan
Kecerdasan Pelbagai
BBM : Video
|
Langkah 1
15 minit
|
Menganalisa Gambar dan Membina Ayat
1. Jejantas
2. Jaket
keselamatan
3. Laluan Pejalan
kaki
4. Tali pinggang
Kaledar
5. Lampu Isyarat
|
-Guru menunjukkan
gambar kepada
murid
-Murid meneliti gambar
yang ditunjukkan
-Guru meminta murid
menyebut gambar
yang
ditunjukkan
-Guru meminta murid
membina ayat
berdasarkan
gambar
secara lisan
|
Teknik:
Bersoal Jawab
BBM
Slaid Gambar
Nilai
Berani
Kecerdasan Pelbagai
|
Langkah 2
15 minit
|
Membaca Petikan
“Kempen Lalu Lintas”
|
-Guru mengedarkan
petikan kepada
murid
-Murid membaca
petikan dengan
nada
dan intonasi
yang betul
-Guru bersoal jawab
dengan murid
tentang
petikan:
a. Siapakah diwajibkan
memakai tali
pinggang
keledar ?
b. Apakah keistemewaan
beg udara
c. Apakah alat
keselamatan
lain
dipasang?
d. Siapa yang berisiko
mendapat
kecederaan
yang teruk ?
|
BBM :
Lembaran kerja
Nilai :
Berani
Mematuhi Peraturan Jalan raya
Teknik : Perbincangan
|
Langkah 3
20 minit
|
Mengisi Borang Pengurusan Grafik
Maklumat:
Punca-punca Berlakunya Kemalangan
|
-Guru mengedar Borang
Pengurusan
Grafik
-Guru menerangkan apa
yang perlu diisi dalam
Borang
Pengurusan
Grafik
-Guru membahagikan
murid kepada
beberapa
kumpulan
-Murid berbincangkan
dalam kumpulan
-Murid membentangkan
hasil
perbincangan
-Guru merumuskan isi
pelajaran
|
Nilai :
Berani, Bekerjasama
BBM
Borang Pengurusan Grafik
Kecerdasan Pelbagai
|
Penutup
5 minit
|
Rumusan Isi Pelajaran
|
-Guru bersoal jawab
dengan murid
i. Mengapakah kita perlu
berwaspada di
jalan
raya
|
Teknik:
Soal Jawab
|
No comments:
Post a Comment